OC. Oil City

oil city

Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota

Gra inspirowana historią dziewiętnastowiecznych pionierów przemysłu naftowego z Galicji. Jest ona symulacją prowadzenia biznesu dla 9–30 osób od 13 roku życia. Gracze wchodzą w role historycznych przedsiębiorców i działają w trzyosobowych spółkach. Uczestnicy podczas rozgrywki uczą się współpracy w grupie, zarządzania ryzykiem, inwestowania i planowego działania w warunkach gwałtownych zmian cen surowców. Wydawcą gry jest Małopolski Instytut Kultury.

Metoda edukacyjna i gry MIK-u na III Kongresie Rozwoju Edukacji w Krakowie

Celem Kongresu jest rozwój i modernizacja polskiej edukacji, a zorganizowany został przez Uniwersytety Ekonomiczne z Krakowa, Katowic, Poznania i Wrocławia oraz Szkołę Główną Handlową w Warszawie pod przewodnictwem Fundacji Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych. Małopolski Instytut Kultury przeprowadził w jego czasie warsztaty poświęcone możliwości prowadzenia edukacji ekonomicznej w oparciu o wiedzę historyczną oraz poprowadził „stolik refleksji” na temat potencjału wykorzystania gier w pracy dydaktycznej.kre2016

Tegoroczny Kongres poświęcony był w dużym stopniu zagadnieniom współpracy szkół wyższych z biznesem i z miastem w zakresie wsparcia przez władze miejskie oferty dydaktycznej szkół i dostosowania jej do potrzeb rynku pracy, a także komunikacji międzypokoleniowej (pokolenia X, Y, Z oraz Alfa) między pracodawcami i wykładowcami a pracownikami i studentami z nowych grup pokoleniowych.

Podczas warsztatów zaprezentowana została wypracowana i rozwijana od 2007 roku w Małopolskim Instytucie Kultury metoda interpretacji dziedzictwa (wiedzy historycznej) na potrzeby edukacji ekonomicznej polegająca na wyborze określonego wątku historycznego (okresu, miejsca, zjawiska, bohatera), jego interpretacji (wybraniu perspektywy, sposobu prowadzenia opowieści), a następnie opracowaniu narzędzi edukacyjnych (np. prezentacji, scenariusza zajęć, gry ekonomicznej inspirowanej historią). Działanie metody zostało omówione na przykładzie gry Oil City inspirowanej działalnością XIX-wiecznych przedsiębiorców, pionierów galicyjskiego przemysłu naftowego oraz rozgrywki gry symulacyjnej Chłopska Szkoła Biznesu, po której przeanalizowano zagadnienia ekonomiczne możliwe do wprowadzenia za pomocą gry podczas zajęć na uczelni – zarówno makro- (np. prawo podaży i popytu, inflacja, system podatkowy, rynek pieniądza, produkt krajowy brutto), jak i mikroekonomiczne (np. finanse, księgowość, techniki negocjacyjne).

W ramach „stolika refleksji” omówiono natomiast wybrane zalety i wady wykorzystania gier w dydaktyce oraz sposoby, w jaki mogą być one wykorzystywane. Do zalet można zaliczyć następujące cechy gier jako narzędzi edukacyjnych:

  • to narzędzie do pracy z grupami angażujące wszystkich uczestników zajęć,
  • to model ekonomiczny, czyli względnie prosty i przejrzysty obraz rzeczywistości,
  • szansa na prowadzenia obserwacji i analizy zachowań uczestników oraz ich skutków,
  • wielowariantowość, czyli możliwość zmieniania warunków lub celów działania graczy w zależności od celu edukacyjnego osoby prowadzącej zajęcia.

Możliwe problemy lub ryzyka związane z korzystaniem z gier:

  • aspekt rozrywkowy może przeważyć nad edukacyjnym (kluczowa jest w tym przypadku rola prowadzącego zajęcia, który może wykorzystać doświadczenia wyniesione z gry do refleksji i skłonić uczestników zajęć do wyciągania wniosków),
  • dodatkowe nakłady na przygotowanie i prowadzenie gry: czas i pieniądze potrzebne na testy mechanizmu itd.
  • symulacja nie jest realną praktyką biznesową (być może lepiej ćwiczyć wdrożenie czegoś w praktyce, poprzez pilotaż itp. w realnym świecie, choć pojawił się również głos, że symulacja jest łatwiej dostępna dla studentów niż praktyki czy eksperymenty ekonomiczne w realnym świecie).

Na pytanie: „W jaki sposób można wykorzystywać gry w procesie edukacyjnym?” zaproponowano trzy wstępne odpowiedzi:

  • pokaz gry, który umożliwia obserwację, analizę i wnioskowanie,
  • uczestnictwo w rozgrywce, czyli uczenie się przez praktykę i doświadczenie,
  • tworzenie gry przez studentów, czyli współtworzenie eksperymentu ekonomicznego, modelowanie warunków dla zachowań i decyzji graczy oraz „ożywianie” i sprawdzanie teorii ekonomicznych w działaniu.

***

Gospodarzem Kongresu, który odbył się dniach 23–24 listopada 2016 roku, był Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Warsztaty i „stolik refleksji” poprowadził Sebastian Wacięga z Małopolskiego Instytutu Kultury we współpracy z trenerką Chłopskiej Szkoły Biznesu Anną Sarlej oraz wolontariuszkami MIK-u – Anną Konopką i Oliwią Janik.

Sebastian Wacięga
Sebastian Wacięga Dynamika Ekspozycji
48 (12) 422 18 84 w. 20

Facylitator zespołowego planowania strategicznego i tworzenia pomysłów programowych (misja, wizja, kierunki rozwoju, edukacja, działania i wystawy muzealne) Współtwórca gier: „Chłopska Szkoła Biznesu” i „Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota”. Ukończył studia ekonomiczne i europeistyczne. Obronił doktorat o pomocniczości w lokalnej współpracy. Lubi ciszę i muzykę.

Formularz kontaktowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>